wtorek, 24 grudnia 2013

Programowanie - a co to takiego

Spróbuję was przekonać, że każdy już niedługo ułoży swój pierwszy program. Zapytacie a co to jest program komputerowy. To nic innego jak kilka prostych poleceń wydanych komputerowi w odpowiedniej kolejności. Te polecenia muszą być wydane w języku zrozumiałym dla komputera i programisty.

Ludzie na Ziemi, posługują się ponad 100 językami. Podobnie programiści też używają bardzo wielu języków. My poznamy język SCRATCH, którego symbolem jest taki sympatyczny kotek.
SCRATCH to tak zwany język wizualny, gdzie polecenia dla komputera wydaje się przez wybór odpowiednich symboli. Został on zaprojektowany przez Mitchela Resnicka (konstruktora serii klocków Lego MindStorms).

Jak będziemy pracować w SCRATCH-u. Mamy do wyboru następujące możliwości:
1. Mając stały dostęp do szybkiego internetu przenosimy się na stronę www.scratch.mit.edu i korzystamy z dostępnej tam najnowszej wersji 2.0. Możemy używać dowolnego komputera lub tabletu.
2. Można też zainstalować na swoim komputerze wersję nie wymagającą podczas pracy połączenia z internetem. Pobieramy ją stąd http://scratch.mit.edu/scratch_1.4/ i instalujemy. Opis ten powstał jakiś czas temu i dotyczy przykładów z programu w wersji 1.0. Dziś (rok 2020) wersje aktualne to 2.0 i 3.0. Są one podobne, a więc śmiało korzystaj z tych najnowszych.
Program jest dostępny bezpłatnie i posiada wiele wersji językowych w tym także polską.
Uruchamiamy program SCRATCH i po chwili mamy na ekranie trzy okna. Okno naszego projektu
może być po lewej lub prawej stronie ekranu zależnie od wersji.
Górną, wiekszą część naszego okna będziemy nazywać sceną - tak jak w teatrze. Scena po angielsku to Stage. Na środku sceny stoi znany nam już kotek, którego będziemy też nazywać duszkiem, co po angielsku brzmi Sprite. Na naszym ekranie może być wiele duszków. Możemy je wybierać z dostępnej biblioteki lub rysować samemu. Można też zrobić zdjęcie. Ale o tym za chwilę. Duszki możemy umieszczać w dowolnym miejscu sceny.

Ćwiczymy:
Złap duszka myszką i trzymając lewy klawisz umieszczaj go po kolei w 4 narożnikach sceny.

Nauczymy się teraz dodawać nowe duszki. Dolna część ekranu występującego w tym oknie to jakby magazyn tego co będzie na scenie. Na początek wybierzemy duszki z biblioteki. Klikamy na odpowiedni symbol na belce "Nowy duszek" i po chwili mamy na ekranie wiele obrazków z różnych kategorii. Wybierz po jednym duszku z kategorii Zwierzęta, Transport, Ludzie i każdego duszka umieść w narożniku sceny. Ja wybrałem takie, a Ty wybierz co sam lubisz.
Aby zakończyć ten etap pracy zapisz jej rezultaty. W tym celu w oknie gdzie do tej pory była nazwa Untitled, wpisz swoją nazwę np. Mój pierwszy projekt, a potem z menu Plik wybierz: Pobierz na swój komputer. I już masz zapisany rezultat naszej pierwszej lekcji.
Zapamiętaj:
SCRATCH język programowania za pomocą którego przekazujemy komputerowi nasze polecenia i oczekujemy, że komputer je sprawnie wykona.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz